Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Ποιητικό αφιέρωμα στον Λέοναρντ Κοέν

πηγή http://www.tovima.gr

Την Κυριακή 30 Μαρτίου, στο Booze Cooperativa
Ποιητικό αφιέρωμα στον Λέοναρντ Κοέν
2
εκτύπωση  

Βραδιά για τον «βάρδο της μελαγχολίας» Λέοναρντ Κοέν και τη βραβευμένη του ποιητική συλλογή Το βιβλίο του ελέους (μτφ. Διονύσης Μαρσέλλος, Περισπωμένη, 2014) διοργανώνουν οι εκδόσεις Περισπωμένη την Κυριακή 30 Μαρτίου, στις 8.30 μ.μ. στο Booze Cooperativa (Κολοκοτρώνη 57).

Ο καναδός τραγουδοποιός της φολκ μουσικής με το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα, ποιητής και πεζογράφος, λάτρης της Ελλάδας και κάτοικος της Ύδρας όπου στη δεκαετία του 1960 έγραψε  πολλά από τα βιβλία και τα τραγούδια του, εξέδωσε Το βιβλίο του ελέους το 1984. Λιγότερο γνωστό από μεταγενέστερο Το βιβλίο του πόθου (μτφ. Ιωάννα Αβραμίδου, Ιανός, 2008), το βιβλίο αποτελείται από πενήντα προσωπικά, εξομολογητικά πεζά ποιήματα στα οποία κυριαρχεί το θρησκευτικό στοιχείο. Εμπνευσμένα από τη Βίβλο και τη Ζεν φιλολογία, βραβεύθηκαν με το Λογοτεχνικό Βραβείο Ποίησης του Συλλόγου Καναδών Συγγραφέων.

Εβραϊκής καταγωγής, ο Κοέν βρίσκεται διαρκώς σε μια διαδικασία πνευματικής αναζήτησης μέσα και έξω από την ιουδαϊκή παράδοση. Εμπνεύστηκε πολλές από τις μελωδίες του από εβραϊκούς ψαλμούς ενώ η θρησκεία και πτυχές της επαφής με το θείο θεματοποιήθηκαν σε τραγούδια του. Στα εξήντα του στράφηκε στον βουδισμό και αποσύρθηκε σε ένα μοναστικό κέντρο Ζεν στα περίχωρα του Λος Άντζελες όπου έζησε ως το 1999.

Στο Βιβλίο του ελέους το ποιητικό υποκείμενο απευθύνεται στον Θεό, σε μια ανώτερη δύναμη της οποίας έχει γνωρίσει τη μυστηριακή ισχύ, έχει απολαύσει τον γλυκασμό της ευλογίας της, αλλά έχει βιώσει και στιγμές απώλειας της πίστης του, στιγμές αμφισβήτησης, άρνησης, απομάκρυνσης, απελπισίας και μοναξιάς. Αναστοχάζεται την αδυναμία του και ζητεί την επιστροφή του ελέους καθώς παραδίδεται σ' αυτήν  την ανώτερη δύναμη διακηρύσσοντας την εμπιστοσύνη του στο συγχωρητικό μεγαλείο της: «Δεν φοβάμαι καθώς συλλέγεις τις μέρες μου».  Στη βιογραφία της Σιλβί Σίμονς ο ίδιος χαρακτηρίζει τα ποιήματα αυτά «προσευχές».

«Όταν δεν έχω θυμό ή λύπη, και φεύγεις από μένα, τότε φοβάμαι περισσότερο. Όταν η κοιλιά είναι γεμάτη, και το μυαλό λέει τα δικά του, τότε φοβάμαι για την ψυχή μου. Καταφεύγω σε σένα σαν το παιδί που τρέχει τη νύχτα στο δωμάτιο των γονιών του. Μη με ξεχνάς μέσα στην ικανοποίησή μου. Όταν η ψυχή γελάει χαιρέκακα στον εαυτό της, πάει ο κόσμος, καταστράφηκε. Και ιδού εγώ μόνος ανάμεσα στις φλούδες και στα τσόφλια. Έρχεται τότε η επικίνδυνη στιγμή: είμαι πολύ μεγάλος για να ζητήσω βοήθεια. Έχω άλλες ελπίδες. Νομοθετώ από το φρούριο των απογοητεύσεών μου, με το σαγόνι έτοιμο. Ανάτρεψε αυτό τον επίπεδο τρόμο με μια γλυκιά ανάμνηση: απ' όταν ήμουν μαζί σου, και η ψυχή μου σου ήταν αρεστή, και ήμουν αυτό που ήθελες». (Από το ποίημα 31)

«Μη με αφήνεις να παριστάνω πως είσαι μαζί μου, όταν δεν είσαι μαζί μου. Άσε με να σωριαστώ, άσε τη μαριονέτα σου να πέσει μέσα στα νήματα που την κρατούσαν, ώσπου, με το έλεός σου, να ξανασηκωθεί σαν άνθρωπος. Άσ' την να σε καλέσει από το χώμα, όταν δεν θα υπάρχει τίποτα άλλο από χώμα, και η ταραχή της ήττας. Βάλε με πάλι κάτω από την κρίση του, εμένα που αρνούμαι να κριθώ. Βάλε με πάλι κάτω από το έλεος, εμένα που ξέχασα το έλεος». (Από το ποίημα 40)

Στην εκδήλωση οι ηθοποιοί Μαρία Σκουλά και Περικλής Μουστάκης θα διαβάσουν αποσπάσματα από το βιβλίο. Τις απαγγελίες θα συνοδεύσουν τα τραγούδια του Κοέν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μάγια Πικάσο / Πέθανε η κόρη του σπουδαίου ζωγράφου

  Η μεγαλύτερη κόρη του Πικάσο, πρωτοστάτησε σε πολλές σημαντικές δωρεές της κληρονομιάς του στο γαλλικό κράτος Η κόρη του Πάμπλο Πικάσο και...