Κυριακή 17 Ιουλίου 2011

Η υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας "Aegina light cube" / ένα παράδειγμα διοργάνωσης πολιτιστικής εκδήλωσης προς μίμηση

Στα πλαίσια του φεστιβάλ φιστικιού του 2009 και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των πολιτιστικών εκδηλώσεων που έλαβαν χώρα πριν την επίσημη ημερομηνία έναρξης του φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η υπαίθρια έκθεση φωτογραφίας «Aegina light cube». Τα εγκαίνια έγιναν στις 18 Ιουλίου 2009 και η διάρκεια της πρωτοποριακής αυτής έκθεσης ήταν έως τις 2 Αυγούστου, περίοδος αιχμής της τουριστικής περιόδου για το νησί.
Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα επιτυχούς πολιτιστικής δραστηριότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης το οποίο διοργανώθηκε αρχικά υπό την αιγίδα του Δήμου Αίγινας. Η επιτυχία της έκθεσης ήταν τέτοια που υπάρχει προοπτική καθιέρωσης και πραγματοποίησης της κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου.
Το αντικείμενο της έκθεσης ήταν η προώθηση της φωτογραφικής τέχνης και ο στόχος ήταν αυτή η έκθεση φωτογραφίας να μετατραπεί σε θεσμό και να πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο νησί της Αίγινας με αποτέλεσμα να αποκτήσει τοπικό και εθνικό κύρος, αλλά και παγκόσμια προβολή στην εποχή της ψηφιο-επικοινωνιακής παγκοσμιοποίησης(Παράρτημα). Η πολιτιστική αυτή εκδήλωση διαθέτει δικιά της ιστοσελίδα στο διαδίκτυο (www.lightcube.gr) και μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να αντλήσει τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν.
Η οργανωτική επιτροπή αποτελούνταν από τους : Μακαρατζής Δημήτρης (Creative director, Περιοδικό MAX),Βλάικος Δημήτρης (Φωτογράφος, μέλος ΤΟΣΥΝ -Τοπικό Συμβούλιο Νέων- Αίγινας),Ντίνος Κρεούζης ( Web Designer),Φώτης Πούντος (Αντιπρόεδρος ΤΟΣΥΝ Αίγινας).
Η ιδέα για αυτήν την πολιτιστική δραστηριότητα προήλθε από μία έκθεση που επισκέφτηκαν τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής ( η οποία έλαβε χώρα στις Κάννες το 2008 ) όπου γινόταν η παρουσίαση κάποιων φωτογραφιών σε κύβους. Η προετοιμασία και η υλοποίηση αυτής της ιδέας ( concept ) έγινε μέσα σε ένα χρόνο. Σημαντική η συμβολή των χορηγών σε χρήματα (10.000 ευρώ) ,σε είδος (6.000 ευρώ), ο δήμος Αίγινας πρόσφερε 4.000 ευρώ και η οργανωτική επιτροπή 4.000 ευρώ, σύνολο 24.000 ευρώ. (Δημήτρης Βλάικος,Παράρτημα).
Στην έκθεση έλαβαν μέρος κορυφαίοι Έλληνες καλλιτέχνες που φωτογραφίζουν σε Ελλάδα και εξωτερικό (για περιοδικά μόδας και lifestyle).
Έργα του Τάκη Διαμαντόπουλου, της Μάρας Δεσύπρη, του Δημήτρη Σκουλού, της Κατερίνας Τσατσάνη,του Κώστα Αυγούλη, του Γιάννη Μπουρνιά, του Παντελή Ζερβού, του Βαγγέλη Παλαμάρη, του Γιώργου Μαλεκάκη, του Salvatore Vinci, και του Γιώργου Μαυρόπουλου εκτέθηκαν σε 11 γιγαντιαίους φωτισμένους κύβους ύψους τριών μέτρων που στήθηκαν κατά μήκος του γραφικού λιμανιού του νησιού. Κάθε καλλιτέχνης παρουσίαζε σε κάθε κύβο 4 έργα του, με θέμα «Πορτρέτο».
Το σημείο όπου διοργανώθηκε η έκθεση είναι λίγα μέτρα από το σημείο αποβίβασης των επισκεπτών της Αίγινας. Έτσι ο επισκέπτης είχε την ευκαιρία να δει τα «πορτρέτα» των καλλιτεχνών. Αξιοσημείωτο είναι πως την περίοδο εκείνη υπολογίστηκε πως μόνο ο αριθμός των επισκεπτών του Σαββατοκύριακου έφθασε τις 60.000( τα στοιχεία δόθηκαν από το λιμεναρχείο Αίγινας).
Στην νοητή είσοδο της έκθεσης υπήρχε υποδοχή από εθελοντές με guest list και πληροφορίες για λεπτομέρειες όπως η μετακίνηση εκτός της πόλης και τη διαμονή των καλεσμένων. Την έκθεση προλόγισε η Ιστορικός Τέχνης Ιρις Κρητικού και στη συνέχεια ακολούθησε ομιλία του φωτογράφου Τάκη Διαμαντόπουλου.
Το εντυπωσιακό περιβάλλον της έκθεσης ολοκλήρωσαν μουσικά 2 γνωστοί djs (tiodor Moiras , K. Petrovas resident @ Love café/ellinikon seaside) καθώς και 2 cocktail bar. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε δεξίωση για τους καλεσμένους χορηγούς με ένα cocktail party (μπουφές), στο νεοκλασικό-ιστορικό περιβάλλον του bar- restaurant Περδικιώτικα που απέχει λίγα μέτρα από το χώρο της έκθεσης. Μετά το τέλος της βραδιάς, οι συμμετέχοντες και οι επίτιμοι καλεσμένοι-χορηγοί φιλοξενηθήκαν σε ξενοδοχεία του νησιού.
Είχαν όλα προβλεφτεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια όπως για παράδειγμα το ότι το κέντρο της πόλης είναι το ίδιο το λιμάνι, έτσι λοιπόν δεν χρειαζόταν κάποιο μεταφορικό μέσο. Επίσης ο χώρος της έκθεσης διέθετε δημοτικό παρκινγκ σε περίπτωση που κάποιος καλεσμένος ήθελε να μεταβεί με κάποιο όχημα. Τέλος είχε παραχωρηθεί δημοτική συγκοινωνία για τη μεταφορά των καλεσμένων από το πάρτι προς τα ξενοδοχεία.
Τις επόμενες μέρες μέρος των έργων μεταφέρθηκε στα άλλα τρία λιμάνια του νησιού (Σουβάλα, Πέρδικα, Αγία Μαρίνα) έτσι ώστε ακόμη περισσότεροι κάτοικοι και επισκέπτες της Αίγινας μπόρεσαν να θαυμάσουν το AEGINA LIGHT CUBE

3.3 Προτάσεις.

Η πολιτιστική δραστηριότητα «Aegina light cube» για να αναπτυχθεί σύμφωνα με το μοντέλο ΠΔΕΑ είναι σκόπιμο να προσδιορίζεται από :
Α)Τον «Πυρήνα Λειτουργίας της Δραστηριότητας», ο οποίος συντελεί στη διαμόρφωση του λειτουργικού πλαισίου ανάπτυξης της πολιτιστικής δραστηριότητας «Αegina light cube». Σύμφωνα με το μοντέλο ΠΔΕΑ η συγκεκριμένη πολιτιστική δραστηριότητα είναι σκόπιμο να έχει ένα λειτουργικό πλαίσιο ανάπτυξης, το οποίο καθορίζεται από συγκεκριμένους παράγοντες και οι οποίοι είναι : η ταυτότητα, η καινοτομία και οι επιπτώσεις της πολιτιστικής δραστηριότητας.
Για παράδειγμα , η ταυτότητα ως παράγοντας λειτουργίας της δραστηριότητας «Aegina light cube» έχει ως σκοπό να προσδώσει την απαιτούμενη αναγνωρισιμότητα στους φωτογράφους οι οποίοι θα συμμετέχουν στην πολιτιστική δραστηριότητα κάθε χρόνο.
Όσον αφορά στον παράγοντα καινοτομία έχει ως σκοπό να αναδείξει την πολιτιστική δραστηριότητα μέσω του διαδικτύου στην κοινωνία των πληροφοριών και της γνώσης με την διατήρηση και ενημέρωση της ιστοσελίδας www.lightcube.gr
και κατά συνέπεια την προβολή της παγκοσμίως.
Τέλος οι επιπτώσεις ως παράγοντας λειτουργίας της πολιτιστικής δραστηριότητας έχουν ως σκοπό να επισημανθούν οι θετικές και αρνητικές εντυπώσεις για τη συγκεκριμένη πολιτιστική δραστηριότητα τόσο σε τοπικό επίπεδο (για παράδειγμα των επισκεπτών και κατοίκων του νησιού της Αίγινας),όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο προώθησης και προβολής της μέσω του διαδικτύου όπως έχει ήδη αναφερθεί.
Β) Τον «Πυρήνα Διαχείρησης της Δραστηριότητας», ο οποίος συντελεί στη διαμόρφωση του συστήματος αποτελεσματικής διαχείρισης της πολιτιστικής δραστηριότητας «Aegina light cube».
Όπως έχει ήδη αναφερθεί υπάρχουν πέντε διαχειριστικά πεδία.
Όσον αφορά στην αντίληψη θα μπορούσαμε να πούμε πως θα πρέπει να διαμορφώθει με βάση τις γνώσεις, την εξειδικευμένη παιδεία και την ικανότητα των πολιτιστικών διαχειριστών για τη διοργάνωση , διαχείριση, προβολή και προώθηση της πολιτιστικής δραστηριότητας Αegina light cube.
Η κατανόηση διαμορφώνεται με βάση τις εξειδικευμένες γνώσεις που έχουν για να αποδίδουν συνοπτικά και περιεκτικά τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα της .
Επίσης, οι αρχές του γενικού –δημοσίου-συμφέροντος θα πρέπει να διαμορφωθούν με βάση την αντίληψη, κατανόηση, αποδοχή και εφαρμογή της έννοιας και των αρχών των αρχών γενικού ( δημοσίου ) συμφέροντος προκειμένου να διασφαλίσουν αξιόπιστες ,αντικειμενικές και αξιοπρεπείς πηγές χρηματοδότησης και να οικοδομούν τις απαιτούμενες υποδομές, της πολιτιστικής εκδήλωσης «Aegina light cube», στη βάση ανθρωποκεντρικών συστημάτων ανάπτυξης και διαχείρισης. Όπως αναφέρει ο Γ.Γκαντζιάς (2010 :40) « η Χορηγία, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και το γενικό –δημόσιο – συμφέρον συνθέτουν το δυναμικό σύστημα αξιών, αρχών και κανόνων στο τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο πολιτιστικό γίγνεσθαι της κοινωνίας των πληροφοριών και της γνώσης». Συνεπώς στην εποχή των οικονομικών και πολιτισμικών κρίσεων , για να είναι βιώσιμη η αγορά των χορηγιών είναι σκόπιμο τόσο οι αποδέκτες χορηγιών ( στην περίπτωση μας η πολιτιστική δραστηριότητα Aegina light cube ) όσο και οι χορηγοί ( οι οποίοι αναζητούνται για την επόμενη διοργάνωση , Δ.Βλάικος , παράρτημα ) να υιοθετήσουν τις παρακάτω προτάσεις οι οποίες είναι σύμφωνα με τον Γ.Γκαντζιά ( ο.π , σελ.44) :
Α) Δημιουργία καινοτόμων μοντέλων διαχείρισης και αξιοποίησης των προγραμμάτων χορηγιών , πχ το μοντέλο που ονομάζεται «Σύστημα Διαχείρισης και Αξιοποίησης Χορηγιών» ( ΣΔΑΧ)
Β) Προσδιορισμός των προδιαγραφών αξιολόγησης των προγραμμάτων χορηγιών με την υιοθέτηση καινοτόμων μοντέλων στρατηγικής για της χορηγίες π.χ το μοντέλο « Στρατηγική Αξιοποίησης Χορηγιών» ( ΣΑΧ)
Γ) Κατανόηση, αντίληψη , αποδοχή και υιοθέτηση της έννοιας του γενικού – δημοσίου- συμφέροντος για τις χορηγίες.
Η υιοθέτηση ως παράγοντας διαχείρισης της πολιτιστικής δραστηριότητας θα πρέπει να διαμορφωθεί με βάση την ανάπτυξη και αποτελεσματική αποδοχή των στρατηγικών και τακτικών ανάπτυξης της πολιτιστικής δραστηριότητας «Aegina lightcube», η οποία είναι σκόπιμο να παρέχει Τοπική Υπεροχή και Παγκόσμια Προβολή στην τοπική κοινωνία της Αίγινας.
Τέλος η υλοποίηση πρέπει να διαμορφωθεί με βάση τις δυνατότητες που έχουν οι πολιτιστικοί διαχειριστές με βάση τις εξειδικευμένες γνώσεις που διαθέτουν και να προσδιορίσουν με ακρίβεια τα σχέδια αποτελεσματικής υλοποίησης της συγκεκριμένης πολιτιστικής δραστηριότητας.¹


¹ Η πολιτιστική δραστηριότητα «Αegina lightcube» εξετάστηκε με βάση το επιστημονικό μοντέλο «Πολιτιστικές Δραστηριότητες Ενεργητικής Αντίληψης»
( ΠΔΕΑ) και τις αρχές του γενικού (δημόσιου) συμφέροντο του Γ. Γκαντζιά με τον βάση την παρουσίαση της πολιτιστικής δραστηριότητας «ΜΗΔΕΙΑ» από την Ε.Μπιτσάνη ( 2008, ο.π σελ.14,15 ).









ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η περιγραφή της παραπάνω πολιτιστικής δραστηριότητας που έλαβε χώρα το καλοκαίρι του 2009 στην Αίγινα σε συνδυασμό με την διευκρίνιση της έννοιας του πολιτισμικού σχεδιασμού καθώς και του επιστημονικού μοντέλου «Πολιτιστικές Δραστηριότητες Ενεργητικής Αντίληψης» ( ΠΔΕΑ) και τις αρχές του γενικού (δημόσιου) συμφέροντος που επιχειρήθηκε στο πρώτο μέρος της παρούσας εργασίας μας επιτρέπει την συναγωγή ορισμένων συμπερασμάτων.
Πράγματι το νησί της Αίγινας είναι πλούσιο σε αρχαιολογικούς και ιστορικούς πόρους. Το σημαντικό πολιτιστικό κεφάλαιο που διαθέτει σε συνδυασμό με τα εξαιρετικής ομορφιάς τοπία αποτελούν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής.
Το πολιτιστικό κεφάλαιο επιβάλλεται να αξιοποιηθεί στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου πολιτισμικού σχεδιασμού. Οι προτεραιότητες αυτού του σχεδιασμού θα πρέπει να αφορούν στην αναγνώριση, εδραίωση και προβολή της ταυτότητας της πόλης, αλλά και στην βελτίωση της συνολικής της εικόνας. Η τελευταία παράμετρος έχει δύο εκφάνσεις.
Πρωτίστως αφορά στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των ίδιων των κατοίκων με την πραγματοποίηση έργων υποδομής και δευτερευόντως στη μετατροπή της περιοχής σε ένα πολιτισμικό προϊόν αξιοποιώντας ιστορικά κτίρια και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι ενθαρρυντικά για το μέλλον, λαμβάνοντας υπόψη το χαμένο χρονικό διάστημα αποσπασματικών προσπαθειών άσκησης πολιτιστικής πολιτικής των προηγούμενων χρόνων ( το φεστιβάλ φιστικιού και η πολιτιστική δραστηριότητα Aegina lightcube για παράδειγμα αποτέλεσε μία σωστή αφετηρία και προσέδωσε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην Αίγινα σε σχέση με άλλες περιοχές ) .
Για να υπάρξει αειφόρος ανάπτυξη ωστόσο θα πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση ( για την οποία ξεκίνησε μία καινούρια εποχή με το σχέδιο Καλλικράτης ) να έχει μια γενική θεώρηση των πραγμάτων και να βασιστεί σε εξειδικευμένους επιστήμονες σε θέματα πολιτισμού και ανάπτυξης. Oι πολιτιστικοί διαχειριστές δέχονται την πρόκληση της δυναμικής ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών και ιδιαίτερα της ψηφιακής τεχνολογίας. Εάν χρησιμοποιηθεί το δυναμικό μοντέλο ΠΔΕΑ από τους πολιτιστικούς διαχειριστές , αυτό θα συμβάλλει στην τοπική υπεροχή και την παγκόσμια προβολή των πολιτιστικών δραστηριοτήτων στο νησί .Θα μπορούσε κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα η διεθνής και η εγχώρια εμπειρία σε θέματα πολιτισμικού σχεδιασμού διότι ζούμε πλέον στην κοινωνία της πληροφορίας και της γνώσης. Για την υλοποίηση του πολιτισμικού σχεδιασμού θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οικονομικοί πόροι από τα ευρωπαϊκά προγράμματα.
Εάν υιοθετηθούν κάποια από τα μέτρα τα οποία αναφέρθηκαν στο δεύτερο μέρος της παρούσας εργασίας είναι πιθανό να συγκρατηθεί ο πληθυσμός και ιδιαίτερα οι νέοι από το να μεταναστεύσουν στα μεγάλα αστικά κέντρα. Έτσι θα αποτραπεί ο οικονομικός και δημογραφικός μαρασμός και θα διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή .


Κωνσταντίνα Χατζίνα
( απόσπασμα από εργασία η εκπονήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών του ΕΑΠ κατά τη διάρκεια της ακαδημαικής χρονιάς 2010-2011 )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μάγια Πικάσο / Πέθανε η κόρη του σπουδαίου ζωγράφου

  Η μεγαλύτερη κόρη του Πικάσο, πρωτοστάτησε σε πολλές σημαντικές δωρεές της κληρονομιάς του στο γαλλικό κράτος Η κόρη του Πάμπλο Πικάσο και...